понеділок, 30 листопада 2015 р.

Методичний посібник



Конкурс-ярмарок  педагогічної творчості
Номінація «Інформатика»


Практичні роботи


Інформатика
9 клас

Виконала
Мамчур Алла Анатоліївна,
учитель інформатики






Мамчур А.А. Практичні роботи з інформатики. 9 клас. Навчально-методичний посібник. – Березне, 2012. – 35 с.




  В посібнику представлені 12 практичних робіт з інформатики для учнів 9-х класів.
  Створений з метою формування в учнів інформаційної компетентності. Отримані знання, вміння та навички дадуть змогу стати досвід­ченим користувачем персонального комп'ютера, знавцем сучасних інформаційних технологій, закладуть основи інформаційної культури, достатні для самостійного освоєння нових програмних засобів і ефек­тивного використання персонального комп'ютера.
  Призначений для учнів та вчителів загальноосвітніх навчальних
закладів.




Рецензенти: О. С. Штиба, методист  Березнівського районного методичного кабінету





Схвалено науково-методичною радою Комунальної науково-методичної установи «Березнівський районний методичний кабінет» Березнівської районної ради (протокол №2 від 03.02.2012 року)


Зміст
Вступ…………………………………………………………………………...4
Правила поведінки в комп'ютерному класі……………………………..6
Практична работа № 1
Робота з клавіатурним тренажером.................................................7
Практична работа № 2
Робота з інтерфейсом користувача операційної системи…………9
Практична работа № 3
Робота з об'єктами файлової системи………………………………..12
Практична работа № 4
Пошук інформації на комп'ютері…………………………………........15
Практична работа № 5
Захист комп’ютера від вірусів…………………………………………..17
Практична работа № 6
Архівування та розархівування даних………………………………….19
Практична работа № 7
Спільне використання ресурсів локальної мережі……………….....21
Практична работа № 8
Пошук інформації в Інтернеті……………………………………….....23
Практична  работа № 9
Введення редагування й форматування тексту…………………….25
Практична работа № 10
Робота з текстовими фрагментами………………………………….27
Практична работа № 11
Створення растрових зображень………………………………………29
Практична работа № 12
Створення векторних зображень……………………………………….31
Висновки……………………………………………………………………...34
Список використаних джерел………………………………………….35



Вступ
Нині нікого не потрібно переконувати, що комп’ютер і технології пов’язані з його використанням, набувають поширення у всіх сферах діяльності. Комп’ютер стає важливим атрибутом робочого місця працівників багатьох професій.
Програма з інформатики стала дуже насиченою і дещо перевантаженою, враховуючи обмежену кількість годин у базовому курсі. У відведені години вже важко вмістити й ознайомлення  з комп’ютером, й оволодіння алгоритмічним мисленням, й освоєння інформаційних технологій.
Вивчення сучасних комп’ютерних технологій  в школі повинно бути спрямоване на свідоме використання комп’ютера, формулюючи при цьому алгоритми, як засоби досягнення мети в будь-якій ситуації. Здобуті навички роботи з програмним забезпеченням слід спрямовувати на розвиток інтелекту учня, на його вміння думати.
При вивченні курсу інформатики 9-го класу практиці, тобто роботі з комп’ютером, належить особлива роль. Виконання практичних робіт передбачає самостійну реалізацію сформульованих завдань за допомогою відомих алгоритмів. Саме не формальність вивчення теми, а розуміння іі прикладного значення ставиться на перше місце.
Виконуючи різного роду практичні завдання з цікавим матеріалом, учні збагачують, активізують базові поняття інформатики, творчо підходять до виконання робіт, у них формуються основні практичні вміння і навички роботи із сучасним програмним забезпеченням.
Видатний учений Ісак Ньютон стверджував, що «приклади повчальніші за правила». Тому особливо ретельно я придумую кожне практичне заняття з комп’ютером, стараюсь підібрати різні цікаві матеріали, щоб урок для учня став святом. Адже практична робота – це дослідницька лабораторія учителя і учня, в якій відбувається головна педагогічна таємниця: народжується творчість учня.
Опрацювавши та виконавши  всі завдання  цього посібника, учні зможуть систематизувати свої знання та навички роботи на комп’ютері, що допоможе їм у подальшому навчанні та майбутній професійній діяльності.






Практична робота №1
Робота з клавіатурним тренажером.
Мета роботи. Розглянути основні клавіші стандартної клавіатури ПК, їх призначення та розміщення, ознайомитися з видами клавіатур; попрацювати з клавіатурними тренажерами, визначити швидкість введення тексту  з клавіатури. 
Теоретичні відомості
На стандартній клавіатурі є понад сто клавіш. У центрі клавіатури розташовані символьні клавіші. На одній клавіші може бути зображено декілька символів, однак після натискання на неї на екрані з'являється лише один.
           Клавіатура комп'ютера (одна з можливих)
Деяких часто вживаних клавіш є по дві. Це — Shift, Alt, Ctrl тощо. Вони розташовані по краях.
Неправильно набраний символ вилучають. Для вилучення символа перед курсором використовують клавішу Васksрасе
Найдовшою клавішею (пропуск) відокремлюють слова.
  Для переміщень курсору на екрані призначені клавіші зі стрілка­ми
Клавіші Alt і Ctrl використовують у комбінаціях з іншими кла­вішами. У цьому разі декілька клавіш треба натискати одночасно.
Клавіші F1-F12 називають функціональними, у різних програмах їх використовують по-різному.
Клавіша Еsс може скасувати деяку дію, закрити вікно повідом­лення чи програми.
Клавішею Таb створюють абзацні відступи в текстових документах, переміщаються по клітинках у таблицях чи елементах керування в діалогових вікнах тощо.


Хід роботи
1.      Ознайомитись із правилами роботи і техніки безпеки.
2.      Познайомитись з будовою комп’ютера, розташуванням клавіш на клавіатурі та їх призначенням.
3.      Увімкнути компютер і відкрити вікно текстового редактора.
4.      Надрукувати довільний текст, щоб вивчити розташування клавіш на клавіатурі. Вміти правильно друкувати текст із швидкістю не менше 30 символів за хвилину.
5.      Опрацювати призначення таких клавіш, натискуючи на них: TAB, ESC, ENTER, BACKSPACE (←), CTRL, ALT, INSERT, CAPS LOCK, , PAUSE, SCROLL LOCK, F1 – F12 та інших.
6.      Вийти з програми. Завершити роботу з комп’ютером. Написати звіти за нижче поданими завданнями.
7.      Позначте на малюнку основні групи клавіш. Підпишіть кожну з них.
8.        Заповніть таблицю (знак плюс означає одночасне натискання, пропуск – послідовне):
Послідовність клавіш
Дія або результат
Shift + П р и в і т

Ctrl + C

Ctrl + V

У к р а ї н а Tab К и ї в

Esc

Shift + 8

с о к  BACKSPACE  ц е

Alt + Ctrl + Delete

н а  в у л и ц і
Enter  й д е  д о щ

CAPS LOCK + м а р и н а


9.      Запустили клавіатурний тренажер Stamina. Навчіться правильно вводити текст усіма пальцями рук.

Практична робота № 2
Робота з інтерфейсом користувача операційної системи.
Мета роботи. Ознайомитися з інтерфейсом користувача ОС, будовою вікна, способами відображення значків у вікні папки, виглядами контекстних меню, деякими командами операційної системи для дій з вікнами.
Теоретичні відомості
Вікно програми чи папки на екрані має вигляд прямокутної ділянки, яка складається з таких трьох основних елементів:
1)      рядка з назвою об’єкта й кнопками керування вікном;
2)      рядка головного меню;
3)      робочого поля (робочої області).
          Вікно може містити також панель інструментів, рядок стану, область завдань і смуги прокручування. Користувач умикає чи вимикає ці елементи за допомогою команд з пункту  Вигляд головного меню вікна.
Панель інструментів містить значки команд, які часто використовують.
Рядок стану розташований внизу і містить довідкову інформацію.
Область завдань є збоку і містить команди для дій з об’єктами, що наявні на робочі області вікна.
На екрані може бути декілька відкритих вікон програм чи папок. Якщо вікон багато, їх розташовують на екрані каскадом або поряд чи так, щоб отримати зручний доступ до кожного вікна.
           Активним є лише одне вікно. Рядок з його назвою має інтенсивніший колір, ніж заголовки неактивних вікон. Щоб зробити вікно активним, треба клацнути мишею будь-де в його межах або на його кнопці з панелі задач. Користувач працює лише з активним вікном.
За допомогою кнопок керування вікном, які є у верхньому рядку праворуч, вікно можна мінімізувати, розгорнути на весь екран чи закрити.
За допомогою команд з пункту Вигляд значки у вікні папки користувач може відображати різними способами.  Є такі вигляди значків:
  ескізи;
  плитка;
  значки;
  список;
  таблиця.

Хід роботи
Звіт про виконання роботи повинен містити відповіді на запитання: 7, 13, 19, 20, 21, 22.
1. Розгляньте робочий стіл. Відкрийте вікно папки «Мій комп'ютер».
Для цього двічі клацніть на її значку лівою клавішею миші.

2. Розгорніть вікно на весь екран.
3.    Надайте вікну попереднього вигляду.
4.    Мінімізуйте вікно
5.    Розгорніть мінімізоване вікно.
Для цього клацніть на кнопці «Мій комп'ютер» внизу на панелі задач.
6.    Закрийте вікно.
7.    Знову відкрийте вікно папки «Мій комп'ютер».
Скільки локальних дисків є на комп'ютері?
8.    Активізуйте робочий диск, наприклад, D: чи інший.
9.    Перевірте, чи задана властивість папок «Відкривати кожну папку в окремому вікні».
Для цього виконайте команди Сервіс Властивості папки... → ви­беріть закладку Загальні → див. групу Огляд папок. Клацніть мишею навпроти властивості «Відкривати кожну папку в окремому вікні», якщо вона не задана.
10.   Відкрийте чотири будь-які папки в різних вікнах.
11.   По черзі активізуйте вікна папок та розташуйте їх зручно на  крані методом перетягування.
          12. Розташуйте вікна каскадом, а потім горизонтально.
Для цього клацніть правою клавішею миші на вільній ділянці панелі задач і з отриманого контекстного меню виберіть потрібну команду.
13.  Змініть розміри вікон методом перетягування меж і кута.
Як змінився вказівник миші на межах чи в куті вікна?
14.Виберіть деяке вікно і розгорніть його на весь екран. Надайте йому попереднього вигляду.
15.Виберіть деяке вікно і мінімізуйте його.
16. Мінімізуйте ще одне вікно.
  17. Розгорніть мінімізовані вікна.
  18. Виберіть найбільш заповнену папку і змініть розміри вікна методом
перетягування меж вікна чи правого нижнього кута так, щоб у вікні з'явилися смуги прокручування.
Перетягуйте бігунець, щоб оглянути всю робочу область вікна.
19.  Виберіть значок папки у вікні й викличте його контекстне ме­ню, клацнувши правою клавішею миші.
Які команди є в цьому меню? Перепишіть їх у звіт. Закрийте меню, клацнувши поза ним.
20.  Викличте контекстне меню робочої області вікна «Мій комп'ютер».
Перепишіть його команди у звіт. Зазначте доступні й недоступні команди. Вийдіть з меню, клацнувши за його межами.
21.  Виберіть вікно будь-якої не порожньої папки і змініть вигляд
значків у ньому.
Для цього у головному меню вікна чи в контекстному меню робочої області виберіть пункт Вигляд, перейдіть до його підменю і виберіть Значки, потім — Список, а потім — Плитка. Спостерігайте за змінами в робочій області. Занотуйте у звіт назви виглядів значків, які ви застосовували.
22.  Розташуйте значки у вигляді таблиці (пункт Таблиця).
Перепишіть у звіт значення властивостей декількох об'єктів: назву,
тип, обсяг.
23*. Упорядкуйте значки у вікні в алфавітному порядку назв.
Для цього клацніть на назві поля Назва. Зверніть увагу на стрілку-трикутник поряд з назвою поля. Якщо вершина напрямлена вгору, то впорядкування відбулося за алфавітом (за зростанням значення), якщо вниз — за спаданням.
24*. Упорядкуйте значки об'єктів за датою створення.
Клацніть на назві поля Змінено.
 25. Закрийте всі вікна.
       26*. Дослідіть команду з контекстного меню робочого столу Упорядкувати значки автоматично.
       Переконайтеся, що змінити розташування значків довільно на столі можна, якщо вимкнути режим автоматичного впорядкування, клацнувши на команді автоматично мишею.


Практична робота № 3
Робота з об'єктами файлової системи
Мета роботи. Вміти виконувати головні дії з файлами і папками, навчитися користуватись інформаційними і діалоговими вікнами.
Теоретичні відомості
Окрім вікон папок і програм, розрізняють ще інформаційні та діалогові вікна.
Інформаційні (інший термін — модальні) вікна виводяться на екран після деяких дій користувача, зокрема, коли виникають ситуації, що можуть призвести до втрати даних. Вони дають користувачеві повідом­лення, на які треба реагувати натисканням на одну з кнопок: Так, Ні, Скасувати, Закрити тощо.
   Діалогові вікна. Для деяких команд не знайшлося місця в меню чи на панелях інструментів. Ще деякі команди можна виконувати з різними значен­нями параметрів. Під час запуску таких команд з'являються вікна, які й називають діалоговими. Приклад таких команд, з якими ви вже стикалися: Властивості папки..., Зберегти як ..., Відкрити... тощо.
Гарячі клавіші. «Гарячі» клавіші дублюють головні команди з меню і призначені для швидкого виконання дій над об'єктами. Роз­глянемо найважливіші комбінації клавіш, які можна використовувати в різних програмах:
     Сtгl— вибрати все;
     Сtгl—- вирізати (в сенсі перемістити) вибрані об'єкти до буфера обміну;
     Сtгl— копіювати вибрані об'єкти до буфера обміну;
     Сtгl+V — вставити вміст буфера обміну в потрібне місце;
     Сtгl+S — зберегти документ;
     Сtrl+N — створити новий документ;
     Сtrl— знайти;
     Сtгl— друкувати;
     СtгІ+Z — скасувати останню дію та багато інших.
Для виконання команди натискають на клавішу Сtгl і, утримуючи її, на клавішу з потрібною буквою.
Група об'єктів. На практиці часто виникає потреба переміщати, копіювати, вилучати не один об'єкт, а відразу декілька (групу об'єктів).
Групу утворюють виокремленням об'єктів, клацаючи мишею на їхніх значках у режимі натиснутої клавіші СtгІ. Усі об'єкти можна виокремити (об'єднати в групу) за допомогою комбінації Сtrl+А.
Хід роботи
1. На робочому диску у власній робочій папці створіть папку з назвою вашого міста.
Для цього відкрийте потрібну папку й активізуйте контекстне меню її робочої області, де виберіть команду Створити... та підпункт Папка. Перемкніть мову, уведіть назву папки кирилицею, натисніть на Еntег або клацніть мишею. Англійську та українську мови можна перемикати натисканням на певну групу клавіш trl+Shift або Аlt лівий+Shift) чи клацанням мишею на панелі мови з подальшим вибором мови з меню.
2.            Перейменуйте створену папку на «Навчальна».
Для цього виконайте команду Перейменувати з меню папки чи засто­суйте клавішу F2. Уведіть нову назву: Навчальна.
3.  Відкрийте папку «Навчальна».
4.      Створіть у папці «Навчальна» папку «Моя робота».
5.      Відкрийте папку «Моя робота».
6.      Створіть тут власну папку з назвою — своїм прізвищем.
7.      Відкрийте цю папку і створіть у ній папку «Запасна».
8.       Створіть у власній папці перший текстовий документ.
Файл → Створити → Текстовий документ. Підпишіть отриманий зна­чок, наприклад, так: Іgoг 1.txt; або Іgог1.
9. Уведіть у документ такий текст: своє прізвище, ім'я, по батькові.
Щоб написати текст, викличте текстовий редактор, двічі клацнувши над створеним значком. Переконайтеся, що цим редактором є «Блокнот».
10. Збережіть текстовий документ під іншою назвою (в іншому файлі), наприклад, Іgoг 2.txt; або Іgог2.
Щоб зберегти на диску документ під новою назвою, виконайте у меню Файл команду Зберегти як... Уведіть нову назву файлу. Переконайтеся, що файл збережеться у власній папці. Отримаєте другий документ.
11. Створіть і збережіть третій текстовий документ з назвою Моя Адреса і текстом — вашою адресою.
12. Створіть ярлики для папки «Запасна» і двох створених
текс­тових файлів.
Щоб створити ярлик, треба вибрати об'єкт і виконати команду Створити ярлик з контекстного меню об'єкта або з пункту Файл головного меню.
13. Відкрийте об'єкти, користуючись ярликами.
Закрийте усі вікна.
14. Скопіюйте папку «Навчальна» на флеш-пристрій чи інший носій.
Виконати команди: Файл → Відправити на…→ Змінний диск.

       Додаткові  завдання
Відкрийте вікно папки Incoming на локальному диску D:. Створіть наступну структуру папок:







Практична робота № 4.                                                                      
Пошук інформації на комп'ютері
Мета роботи. Вміти відшукувати файли, запускати на виконання програми, шукати інформацію на комп'ютері, налаштовувати й обслуговувати комп'ютер.
Теоретичні відомості
Команда Знайти. Коли файлів і папок багато, користувач може забути, де він їх розташував. У цьому та в інших випадках виконують пошук об'єктів. Для відшукання об'єктів призначена команда Знайти з головного меню ОС.
Команда Знайти дає змогу виконати такі дії:
1)      знайти файли чи папки на комп'ютері користувача (командою з підменю Файли і папки...);
2)  знайти відомості в Інтернеті (В Інтернеті...);
3) знайти відомості про людей (Людей...) як у мережі Інтернет.
Відкриється вікно Результати пошуку, де помічник з пошуку перепитає, що ви бажаєте  знайти:
    Малюнки, музика або відео;
     Документи (текстові файли, електроні таблиці);
    Усі файли і папки;
    Комп'ютери або людей;
Нехай потрібно знайти файл. Вибираємо категорію Усі файли і папки... Тепер поміч­ник запропонує заповнити діалогове вікно в області завдань. У першому текстовому полі зазначають повну назву файлу або її частину. Для прискорення пошуку чи уточнення його результатів додатково зазначають:
     слово або фразу, яка міститься у текстовому файлі;
     один чи декілька дисків, на яких треба виконати пошук;
     діапазон дат, коли були внесені останні зміни у файл (минулого тижня, місяця, року або, наприклад, з 1 жовтня 2009 року до 15 березня 2010 року);
     орієнтовний обсяг файлу (менше 100 Кбайт, менше 1 Мбайт, більше 1 Мбайт або зазначити більше чи менше деякого обсягу);
     де шукати: у системних папках, прихованих файлах, вкладених папках, зовнішніх архівах.
Після задання параметрів пошуку натискають на кнопку Знайти. Результати успішного пошуку висвітляться у робочій області вікна у вигляді списку назв об'єктів. З ними можна виконувати заплановані дії.

Хід роботи
Звіт учня повинен містити короткі відомості, що стосуються виконання пунктів 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10.
  1. Відкрийте вікно для пошуку даних. Виконайте команду Знайти.
2.      Відшукайте програму калькулятор (файл саlс.ехе).
Знайти → Файли та папки → саlс.ехе.
3.   Відшукайте всі музичні файли.
Оскільки йде пошук усіх файлів, що задовольняють певний критерій, то назву файлу можна не зазначати. Скільки знайдено файлів? Які розширення мають ці файли?
  1. Відшукайте всі музичні файли, які мають розширення mpЗ. Знайти
→ Малюнки, музику або відео → увімкніть прапорець Музика та введіть назву *.mрЗ. Скільки файлів знайдено?
5.      Відшукайте всі графічні файли, які є на системному диску.
Знайти  Малюнки, музику або відео → увімкніть прапорець
Малюнки й фотографії → клацніть на посиланні Використовувати додаткові параметри пошуку та в полі Шукати в: задайте диск С:.
6.  Здійснити пошук усіх файлів типу — txt; на диску С:. Записати
назву найбільшого й найменшого із знайдених файлів.
7. Здійснити пошук файлів, які були створені в поточному році. Записати кількість знайдених файлів.
8. Здійснити пошук файлів, ім'я яких містить літеру «а». Записати кількість знайдених файлів.
9.      Здійснити пошук файлів, розмір яких менше ніж 100 Кб. Записа­ти кількість знайдених файлів.
     10. У вікні «Довідка та підтримка» (Пуск → Довідка та підтримка) відшукайте інформацію на тему «Робота у віддаленому ре­жимі». 3 глосарія  Windows дізнайтеся, що таке «кластер» і «дефрагментація». Запишіть у звіт.
Практична робота № 5.                                                                
Захист комп’ютера від вірусів.

Мета роботи. Навчитись  користуватися антивірусами – сканувати файли та папки на наявність вірусів, оновлювати базу антивірусної програми.


Теоретичні відомості
Структура вікна. Після запуску програми «Антивірус Касперського» отримують головне вікно програми. Ліворуч є закладки служб та команди Захист, Перевірка, Оновлення, Ліцензія, Довідка/Підтримка. У правій частині вікна відображений уміст вибраної закладки.
На  закладці Захист є три групи служб: Антивірус; Он-лайн захист; Контроль програм, Візуально вони організовані як посилання.
Служба Антивірус складається з трьох категорій: файловий, поштовий, веб-антивірус. Користувач вмикає потрібні.
Налаштування служб. Розглянемо налаштування служби файлового архіву. У вікнах налаштування можна:

ü  задати типи файлів, які необхідно перевіряти;
ü  визначати область захисту, тобто зазначити диски чи папки, де треба виконувати перевірку;
ü  зазначити методи перевірки;
ü  вибирати режим прискорення перевірки, увімкнути режим перевірки лише нових та змінених файлів;
ü  увімкнути режим перевірки складених файлів, наприклад архівів;
ü  обрати технології перевірки;
ü  задати розклад виконання перевірки.

Засобами програми також можна запустити Майстра відновлення системи, якщо вона вийшла з ладу внаслідок вірусної атаки, системних збоїв чи неправильного застосування оптимізаторів роботи комп’ютера.
Звіт. Унаслідок роботи антивірусної програми отримують звіт про виявлені та вилучені віруси, а також про інші загрози.



Хід роботи
1.            Запустіть програму «Антивірус Касперського» чи іншу.
2.            Перейдіть на закладку Захист і увімкніть усі види захисту комп’ютера.
Для цього активізуйте посилання служб і виконайте команди Увімкнути.
3.            Вимкніть проактивний захист.
4.            Виконайте пошук вірусів на робочому диску.
Активізуйте закладку Перевірка. У правій частині вікна виберіть потрібний диск та клацніть на кнопці Запустити перевірку.
5.            Приєднайте до комп’ютера флеш – пристрій та перевірте його на наявність вірусів.
6.            Ознайомтесь з налаштуванням антивірусної програми.
Клацніть на кнопці Налаштування.
7.    Задайте режим щоденної перевірки комп’ютера  о 17:30.
Для цього у групі перевірка активізуйте параметр Швидка перевірка та клацніть на кнопці Налаштування. Отримаєте нове діалогове вікно. На закладці Режим запуску виберіть властивість За розкладом та визначте потрібний час.
8.   Задайте режим автоматичного лікування заражених    файлів під час перевірки.
У групі Швидкої перевірки для властивості Реакція на загрозу задайте значення Автоматичний вибір дії, якщо діє інше значення.
9.     Задайте режим автоматичного оновлення антивірусних баз.
Для служби Оновлення і властивості режим запуску задайте значення Автоматично.
10.        Налаштуйте зовнішній вигляд програми – антивірусу.
У лівій частині вікна Налаштування активізуйте команду Вигляд, що в групі Параметри, та проекспериментуйте зі значеннями її параметрів. Виконайте команду Застосувати і закрийте вікно налаштувань.



Практична робота № 6.                                                                 
Архівування та розархівування даних
Мета роботи. Навчитись архівувати і розархівовувати дані, визначати коефіцієнт стиснення інформації, розвивати вміння роботи з операційною системою.
Теоретичні відомості
         Архівний файл – це файл або група файлів, записаних у стисненому вигляді в єдиний файл, з якого їх можна добути у початковому вигляді.
Архівація даних – це злиття кількох файлів чи каталогів до єдиного файла – архіву. Стиснення даних - це скороченням обсягу вихідних файлів шляхом усунення надлишкової інформації.
Для виконання цих завдань є програми-архіватори, які забезпечують як архівацію, так і стиснення даних
         Програми-архіватори реалізують такі основні функції:
Ø  запис файлів в архів у стисненому вигляді та добування їх з архіву у початковому вигляді;
Ø  додавання, відновлення, переміщення і перейменування файлів в архіві;
Ø  вилучення файлів з архіву;
Ø  перегляд змісту архіву та ін.
         Програми-архіватори різняться форматом ущільнення, швидкістю роботи, ступенем стиснення файлів, зручністю використання тощо. Найпопулярніші сучасні архіватори WinZip та WinRAR, які інтегруються до системи Windows.
Розархівування даних. Програмою WinRAR можна розархівувати практично будь-який архів. 
Щоб розархівувати архів, треба з контекстного меню архіву головного меню папки, де вибрано архів, виконати одну з трьох команд:
1)  Добути...;
2)  Добути у поточну папку;
3)  Добути в папку з назвою, яку має архів.
У першому випадку процесом розархівування керує користувач задаючи низку параметрів, зокрема потрібно правильно зазначити папку, в яку буде виконано розархівування. В інших випадках процес відбувається автоматично.
Для добування з архіву окремих файлів потрібно двічі клацнути на значку архіву.

                                            
 Хід роботи
Підготуйте до роботи власну папку, що містить декілька файлів.
1.   Відкрийте власну папку.
2.   Виберіть деякий файл (папку) і з йо­го контекстного меню      виконайте команду автоматичного створення архіву.
У  WinRAR це друга у списку команда. Архів буде створено
автоматично.
3.     Виберіть деякий файл (папку) і з його контекстного меню виконайте команду ручного архівування.
4.   Дослідіть усі групи параметрів на закладці Загальні.
Задайте їхні значення на свій розсуд. ОК.
5.   Додайте у створений архів ще один файл.
Для цього двічі клацніть на файлі-архіві, відкриється програма- архіватор, тор. Виконайте команду Додати. У навігаторі виберіть потрібний файл ОК.
6.  Визначте ступінь стискання файлів.
Виберіть архів і скористайтесь кнопкою Інформація.
7.            Задайте пароль архіву 12345.
Для цього двічі клацніть на значку архіву і в головному меню програми виконайте команди Файл - Встановити пароль - уведіть пароль - ОК.
 8. Перетворіть архів у SFХ-архів.
Виконайте команди головного меню Операції - Перетворити в SFХ.
 9. Розкрийте (розархівуйте) SFХ-архів.
10.   Заархівуйте власну папку з вилученням її з диска.
11.   Додайте до архіву один будь-який файл.
12.   Добудьте з архіву будь-який файл у режимі вилучення цього файлу з архіву.
13.   Заблокуйте архів.



Практична робота № 7.                                                                    
Спільне використання ресурсів
локальної мережі
Мета роботи. Оволодіти практичними навичками відкривання файлів та папок на інших комп’ютерах локальної мережі;  копіювання та переміщення даних між різними комп’ютерами мережі; надання спільного доступу до папок на клієнтському комп’ютері; використання мережевого принтеру.

Теоретичні відомості
Доступ до ресурсів робочої групи. Спільне використання файлів і папок можливе, коли будуть встановлені доступи до них на інших ком­п'ютерах. Доступ до ресурсів (власних дисків і папок) надає чи скасовує користувач за допомогою команди Загальний доступ і безпека з контекстного меню папки чи диска.
Мережний доступ надають командою-перемикачем Відкрити спіль­ний доступ до цієї папки з правом чи без нього змінювати файли по мережі. Значок папки отримає позначку доступного ресурсу — зображення долоні руки.
Спільне використання принтерів. Для друкування документа на принтері, приєднаному до іншого комп'ютера, виконують команду Друкувати і зі списку доступних принтерів вибирають мережний.
Щоб зробити принтер мережним, потрібно на комп'ютері, до якого він приєднаний, виконати алгоритм А (один раз):
1)  відкрити панель керування;
2)  запустити програму Принтери і факси;
3)  вибрати принтер і в його контекстному меню вибрати Властивості;
4)  перейти на закладку Доступ і відкрити доступ до принтера;
5)  задати або запам'ятати наявну мережну назву принтера;
6)  6)ОК.
Значок мережного принтера на панелі задач отримає позначку спільного ресурсу.






Хід роботи
Звіт повинен містити відповіді на запитання з п. 2, 3.
1.   Увійдіть у локальну мережу.
2.   З'ясуйте назву комп'ютера, робочої групи чи домену.
Виконайте команду Властивості з контекстного меню «Мій ком­п'ютер» та перейдіть на закладку Ім'я комп'ютера. Назви занотуйте у звіт.
3.  З'ясуйте, скільки комп'ютерів та які додаткові ресурси приєднані до мережі.
Для цього перейдіть у папку «Мережне оточення» і виконайте мережне завдання Показати комп'ютери робочої групи з області завдань. Кількість доступних комп'ютерів (дисків) занотуйте у звіт.
4.  Зробіть власну папку загальнодоступною.
Виконайте команду Спільний доступ і безпека з контекстного меню папки, перейдіть на закладку Доступ і увімкніть перемикач Відкрити загальний доступ до цієї папки.
5.  Створіть у своїй робочій папці текстовий файл з вашим прізвищем та уведіть у нього наступний текст.
Чи знаєте ви, що Біл Гейтс - засновник, співвласник та ідейний керівник компанії Microsoft, а також одна з найбагатших людей планети, адресував школярам 11 життєвих правил. Ось деякі з них.
1.      Життя несправедливе – звикайте.
2.      Суспільство абсолютно не хвилює, ваша самооцінка – воно перш за все чекає від вас досягнень.
3.      Ви не будете заробляти 60 000 доларів на рік одразу після закінчення школи. Ви не станете віце-президентом компанії доти, доки не заробите на все це власними зусиллями.
4.      Якщо ви гадаєте, що вчителі занадто суворі до вас – заспокойтесь, це квіточки. Зачекайте, скоро у вас з’явиться начальник.
5.      Смажити гамбургери – низько для вас? Ваші дідусі й бабусі вважали зовсім інакше, бо це допомогло їм зачепитися за життя.
6.      Скопіюйте по локальній мережі текстовий файл з робочої папки сусіда у свою робочу папку.
7.    Виконане завдання ви пересилаєте на сервер (пересилати лише
текстовий документ з своїм прізвищем та ім’ям )

Практична робота № 8
Пошук інформації в Інтернеті.
Мета роботи. Засвоїти основні поняття, пов'язані із пошуком інформації в  глобальній мережі, набути практичних навиків роботи з інформаційно-пошуковими системами, навчитись використовувати програму Internet Explorer (Mozilla Firefox, Opera) для пошуку необхідної інформації.
Теоретичні відомості
Правила та стратегії ефективного пошуку в Інтернеті. Якщо відома адpeca ресурсу, то проблем з його відшуканням немае — достатньо ввести адресу в адресний рядок браузера. Часто така адреса невідома. Тоді можна застосувати три види пошуку:
1) за повною назвою об'екта чи деякою повною фразою;
2) за темою (категорією);
3) за ключовими словами.
Для пошуку застосовують пошукові системи, наприклад, Google.
Щоб знайти ресурс, що містить деяку назву чи фразу дослівно, її треба вводити у рядок пошуку в лапках, наприклад, так: «Шевченко Т. Г.».
Якщо відома тема пошуку, то пошук можна вести, користуючись назвами розділів i категорій пошукових систем: спорт, музика, погода, фільми, освгга, полігика.
Пошук за ключовими словами — найуніверсальніший різновид пошуку. У браузер завантажують пошукову систему, наприклад, www. google. com.ua. Тепер можна виконати пошук потрібних даних, спочатку розшукавши ресурси, де вони можуть бути.
Наприклад, щоб дізнатися, якою буде погода завтра у Києві, достатньо у поле пошуку Знайти ввести через пропуск (або знак «+») два слова (погода Київ або погода + Київ) i натиснути на клавшгу Enter чи кнопку Пошук.
Щоб дізнатися про результати іrop футбольного клубу «Динамо» (Київ), достатньо трьох (або й двох) ключових слів — футбол Динамо Київ.
Під час пошуку система розглядае корені слів i не розглядае прийменників. Результати пошуку можуть містити слова у відмінках i в довільному порядку.
Розширений пошук. Якщо отриманих посилань дуже багато, то для ефективнішого пошуку застосовують так званий розширений пошук, накладаючи додаткові умови. Наприклад, якщо деякого слова не має бути в pecypci, то в рядку пошуку перед ним ставлять знак «-» Наприклад, пошук за ключовими словами (футбол Динамо -Київ) дасть список pecypciв про вci футбольні клуби «Динамо», крім київського.


                                             Хід роботи
Звіт оформити слідуючим чином: створити папку з своїм прізвищем та ім’ям, в неї помістити два текстові документи під назвою «Текстова інформація», «Графічна інформація», а також файли з улюбленою музичною композицією та гімном України.
Завдання 1
Текстова
ü  Прогноз погоди на завтра в місті Рівне.
ü  Курс гривні відносно світових валют.
ü  Розклад руху автобусів (м. Рівне).
Графічна
ü  Герб України.
ü  Карта Рівненської області.
ü  Ноутбук.
ü  Вітальна листівка.
Музика
ü  Гімн України.
ü  Улюблена музична композиція.

Завдання 2. Працюючи над проектом реконструкції майдану Незалежності, я вирішила створити електронний фотоальбом. У ньому буде декілька розділів, один із них присвячений історії нашої країни і видатним українцям. Для створення цього розділу потрібні фотографії, яких мені не вистачає. Але я думаю, що, використовуючи можливості Всесвітньої мережі, ви допоможете мені їх знайти.

Завдання
Адреса сайту
1
Перший український космонавт

2
Булава Президента України

3
Києво-Печерська лавра

4
Будинок з химерами

5
Золоті ворота





Практична робота № 9.                                                             
Введення редагування й форматуваня тексту.
Мета роботи. Навчитись створювати новий документ, вводити текст з клавіатури та редагувати його у Word, розвивати свої практичні вміння роботи у текстовому редакторі Word.
Завдання 1. Створити оголошення.
Завдання 2. Відформатувати заданий текст за зразком.
Завдання 3. Створити титульну сторінку.
Теоретичні відомості
Форматування символів (шрифтів). Документ складається з розділів, розділ — зі сторінок, сторінка — з абзаців, абзац — з речень, речення — зі слів, слово — із символів. Це структурні елементи документа. Вони мають певні властивості і над ними визначені певні дії.
Символ — це найменша структурна одиниця тексту.
Символ має такі властивості (параметри, атрибути):
1.      назва шрифту (тип шрифту);
2.      розмір у пунктах;
3.      вигляд (звичайний, курсив, напівжирний, підкреслений та інші);
4.      колір;
5.      тип і колір підкреслення;
6.      видозмінна (закреслений, з тінню, піднятий, опущений, заглиблений);
7.      інтервали між символами (звичайний, розріджений, ущільнений);
8.      ефекти анімацій.
Ефекти анімацій над символами є такі:
ü  феєрверк — засвічуються кольорові гірлянди;
ü  неонова реклама — текст  міститься у рамці, що виблискує;
ü  миготіння — текст миготить;
ü  мурашки — текст буде в рамці, що посувається.
Форматування абзаців. Абзац — це  текст, після введення якого натиснуто на клавішу Enter. Абзац має такі властивості.
1.      вирівнювання (до лівого краю, до правого, до центра);
2.      відступи всіх рядків (від лівого краю сторінки, від правого);
3.      інтервали (перед абзацом, після абзацу, між рядками);
4.      розташування на сторінці.



Хід роботи

1.      Запустіть текстовий редактор.
2.      Відкрийте новий документ і створіть оголошення.
Текст: «ОГОЛОШЕННЯ. Завтра в школі літературний вечір. Власні вірші читають учні…і т.д.».
Аркуш — А 4. Орієнтація сторінки — альбомна. Шрифт— 70 пунктів, напівжирний. Абзаци відцентровані. Текст займає всю сторінку. Збережіть файл з назвою «Моє оголошення» у власній папці.
3.    Відформатувати текст за зразком, як на першій сторінці практичної роботи 9 (даний текст міститься в папці Мої документи під назвою Mytext). Збережіть файл з назвою «Мій текст» у власній папці.
4.      Створіть титульну сторінку до реферату з історії за заданим зразком (дані вводити про себе).
5.    Відформатувати  титульну сторінку якнайкраще. Для цього використайте шрифти різних розмірів (12-14 пунктів) і виглядів: напівжирний, курсив, підкреслений, кольоровий
6.      Застосуйте різні анімаційні ефекти до прізвища та імені.
7.      Текст повинен заповнити всю сторінку. Для цього задайте абзацам     потрібні інтервали і відступи. Щоб переглянути розташування тексту на сторінці, скористайтесь кнопкою Попередній перегляд.
8.      Візьміть сторінку в художню рамку з яблук.
9.      Замініть рамку-яблука на звичайну рамку шириною 1 пункт.
10.                       Усі поля сторінки збільшити на 1 см. Переформатуйте абзаци, щоб текст розмістити акуратно на одній сторінці.
11.   Збережіть документ з назвою «Моя титульна» у власній папці.
12.   Закрийте всі вікна і закінчіть роботу.




Практична робота № 10.                                                                 
Робота з текстовими фрагментами
Мета роботи. Навчитись виконувати дії з фрагментами тексту й працювати з декількома документами одночасно.
Теоретичні відомості
Фрагмент текстуце один чи декілька його структурних елементів: символів, слів, абзаців, сторінок.
Перш ніж застосувати дію до фрагмента, його потрібно виокремити.
Для виокремлення суцільного фрагмента за допомогою клавіатури слід виконати такий алгоритм:
1.      встановити курсор на початок чи кінець фрагмента;
2.      натиснути на клавішу Shift;
3.      утримуючи її, натискати на клавіші зі стрілками – відбуватиметься виокремлення;
4.      відпустити клавішу Shift
Застосування буфера обміну. Для копіювання чи переміщення виокремленого фрагмента в межах одного або різних документів використовують буфер обмін.
  



Для виконання дії використовують такі кнопки на панелі інструментів або команди з меню Правка чи комбінації клавіш:
ü  вирізати фрагмент і перемістити його в буфер обміну (Вирізати,Ctrl+X);
ü  копіювати фрагмент в буфер обміну (Копіювати, Ctrl+C), оригінал залишити в тексті.
ü  Вставити текст з буфера обміну у вибране курсором місце (Вставити, Ctrl+V)


Хід роботи
1.    Використовуючи  операції  над  фрагментами,  виправити текст відповідно до зразка:
Зразок
Текстовий редактор — це програма, що дозволяє вводити, редагувати й форматувати текст та зберігати його.
Текстовий процесор — це програма, що дозволяє вводити, редагувати й форматувати текст, вставляти малюнки й таблиці, пере­віряти правопис, складати зміст, виконувати перенос слів та багато інших складних операцій.
Настільна видавнича система (НВС) — це програма, за допо­могою якої можна створити високоякісні оригінал-макети, що містять текст і графічні зображення для тиражування в друкарні.
Виправити
Текстовий редактор — редагувати й форматувати текст та зберігати його це програма, що дозволяє вводити,.
Текстовий процесор — це програма, за допомогою якої можна створювати високоякісні оригінал-макети, що містять текст і графічні зображення для тиражування в друкарні.
Настільна видавнича система (НВС) — це програма, що дозволяє вво­дити, редагувати і форматувати текст, вставляти малюнки й таблиці, пере­віряти правопис, складати зміст, виконувати перенос слів та багато інших складних операцій.
№ уроку
Понеділок
Вівторок
Середа
Четвер
П'ятниця
1
Ал
Фіз
Ук
Географія
Хім
2
Гео
Фіз
Іст
Анг
Біо
3
Ук
Астрономія
Хім
Ал
Інф
4
Ук
Ук
Біо
Іст
Інф
5
Фіз-ра
Ал
Анг
Фіз
Інф
6
Іст
Економіка
Анг
Фіз
Фіз-ра
2.    Використовуючи автоматичну заміну, відкоригуйте розклад уроків, замінивши скорочення повними назвами уроків:

3. Впорядкуйте назви днів тижня (розмістіть в один стовпчик).
П'ятниця Субота Вівторок Понеділок Середа Четвер Неділя
4. Виконайте автоматичну перевірку правопису у тексті.

Практична робота № 11.                                                                  
Створення растрових зображень.
Мета роботи. Навчитись створювати растрові зображення, використовуючи набір інструментів і палітру кольорів.

Теоретичні відомості

Налаштування кольору. Щоб додати до палітри новий колір, потрібно виконати такий алгоритм.
ü  Виконати команди Палітра – Змінити палітру.
ü  В отриманому діалоговому вікні натиснути на кнопку Визначити колір… У розширеному діалоговому вікні з’явиться колірна схема HGB з можливістю
відображення і задання  параметрів також у схемі RGB
ü  Клацнути на основному кольорі чи в кольоровій квадратній робочій області, щоб задати відтінок і контраст.
ü  Клацнути на вертикальній смузі, щоб задати яскравість.
ü  Клацнути на кнопці Додати до набору. ОК.
Можна створити нову палітру. Для цього послідовно двічі клацають на клітинках з кольорами в палітрі і в отриманому вікні вибирають новий колір. ОК.
Хід роботи
1. Створити малюнок «Корабель».
1)  За допомогою меню встановити розміри малюнка 18 х 13 см.
2)  За запропонованим зразком намалювати малюнок, використову­ючи інструменти.
Об'єкт
Інструмент
Округлі обведення корпуса, палуби
Крива лінія
Щогли, троси, палуба
Відрізки прямої
Ілюмінатори, сонце
Овал
Дим, хмари, хвилі
Розбризкувач
Чайки, хвилі
Олівець, пензлик
Труба, вікна
Прямокутник
Фарбування об'єктів
Заливка
Назва корабля
Напис
3)  Зберегти малюнок у вказаній папці з назвою Корабель_Прізвище.bmр
2. Нарисуйте ліс.
Спочатку використовуйте одне дерево, наприклад, ялинку. Створіть зменшені, стиснуті й розтягнуті копії дерева і клонуйте їх потрібну кількість разів. Збережіть малюнок у файлі ліс.
3. Створити зображення будинку.
4. Створіть текстовий документ – звіт з теми «Растровий графічний редактор».
Звіт має складатися з титульної сторінки і вставлених та підписаних малюнків: «Корабель», «Ліс», «Будинок».

Практична робота № 12.                                                                      
Створення векторних зображень.
Мета роботи. Навчитись використовувати різні засоби створення векторних рисунків і композицій у програмі  MS Word; створювати об’єкти, що складаються з багатьох базових геометричних фігур; виділяти, копіювати, переміщувати, зафарбовувати об’єкти; додавати до графічних зображень текст та форматувати його.
Теоретичні відомості
Полотно. Розгрупування векторного рисунка
Художники малюють на полотні. Векторні малюнки також можна відразу розмістити на полотні, якщо ввімкнути параметр у налаштуваннях програми. Полотно-це контейнер для векторного рисунка. 
Щоб перейти в полотно векторного рисунка, треба виконати команду Змінити малюнок з його контекстного меню. Рисунок буде охоплений прямокутною рамкою зі штрихованими межами та з габаритними маркерами. Перетягуючи маркери, можна змінювати розміри полотна, але не сам рисунок. Рисунок буде розгрупований, тобто користувач отримає доступ до всіх його елементів.
Клацанням мишею в межах полотна можна вибрати окремі графічні елементи малюнка. Вони будуть охоплені білими кругами-маркерами та одним зеленим маркером.
Щоб розвернути фігуру, захоплюють і перетягують мишею зелений маркер. Щоб змінити її розміри, перетягую білі маркери-кружечки.
Поняття порядку фігур пов’язане з поняттям прошарків. Фігури є на прошарках. Якщо фігури накладаються, то повністю видно лише фігуру, що є на верхньому прошарку. Інші фігури видно частково, або й зовсім не видно. На верхньому прошарку буде фігура, створена останньою.
Вибрану фігуру можна переміщати з одного прошарку на інший.


Висновки

Творчий та інтелектуальний потенціал людини, навички і вміння роботи з інформацією, інформаційну культуру особистості потрібно формувати з дитинства.
Комп’ютери потрібні для того, щоб з їх допомогою виробляти продукти, для того щоб учні з року в рік дедалі швидше ставали професіоналами і могли, врешті-решт, забезпечити собі гідний рівень життя.
Однак основна маса учнів, які мають вдома ПК, володіють ним відносно до шкільної програми на незадовільному рівні. І поки в таких учнів інформатика не викладається, вони мають вузький спектр знань, що зводиться в основному до базових прийомів роботи в операційній системі, роботи з ігровими програмами та використання Web-ресурсів Інтернету.
Почавши використання посібника для практичних робіт, ситуація значно покращилася. В мене виокремився час для більш якісного пояснення тем. Короткі теоретичні відомості сприяли тому, що учні стали краще читати теорію. Після другої такої практичної роботи учні стали ретельно готуватись за поданими в посібнику зразками, виконували багато завдань вдома, інші учні підтягувались до них. Оцінки були високими, що задовольняло дві сторони.
Я сподіваюсь, що даний посібник допоможе забезпечити практичні вміння та навички ефективного використання сучасних інформаційних технологій багатьом вихованцям в своїй професійній діяльності.


                               


Список використаних джерел
1.        Володіна І. Л., Володін В. В. Інформатика. 9 кл. Навч. посіб, Харків.- Гімназія, 2009. - 303 с.
2.        Галка Т. Робочий зошит з інформатики. 9 клас// № 29, 2010
3.        Гаєвський О. Ю. Інформатика. 7-11 кл. Навч. посіб. У 2-х кн.-кн.2. Інформаційні технології.- Львів. Деол, 2002.-256с.
4.        Глинський Я. М. Інформатика. 9 клас, Львів - СПД Глинський, 2009. - 303 с.
5.        Глинський Я. М. Практикум з інформатики. Навч. посібн. -Львів. Деол, 2002.-224с.
6.        Даценко О. Використання карток на уроках інформатики // Інформатика № 18, 2002.
7.        Кравчук Л. В. Практичні роботи з інформатики // Інформатика №9, 2011.
8.        Морзе Н.В. Методика навчання інформатики. Навч.посіб.: У 3 ч. / За ред.. акад.. М.І. Жалдака. – К.-Навчальна книга, 2004. -  Ч.1. Загальна методика навчання інформатики. – 256 с.
9.        Лисенко Т.І., Ривкінд Й.Я., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. Інформатика. 9 кл. –Генезаза, 2009
10.    Шестопалов Є.А.Інформатика. Короткий курс. У 2-х частинах (навчальний посібник), Шепетівка.- Аспект, 2005.









 


Немає коментарів:

Дописати коментар