Виступ на шкільному методичному об’єднанні «Технологія
навчання обдарованих дітей»
Обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є
її гордістю. Тому перед суспільством, державою, школою і сім'єю постає
проблема навчання і виховання таких дітей.
Одним з важливих напрямів діяльності вчителя в загальноосвітній
школі є його робота з учнями, які мають особливі здібності. Вони
характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам'ятовуванням
навчального матеріалу, добрими навичками самоконтролю в навчальній діяльності,
великою працездатністю та ін. їм притаманна неординарність, свобода висловлювання
думки, багатство уяви, чіткість різних видів пам'яті, швидкість реакції, вміння
піддавати сумніву й науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми. Це
створює сприятливі морально-психологічні умови для активної навчальної
діяльності та збільшення її обсягу й інтенсивності з тим, щоб навчальне
навантаження сприяло розвитку навчальних можливостей учнів, а не стримувало цей
процес через недостатню їх завантаженість.
Існує кілька типів індивідуальної обдарованості:
раціонально-мислительний — необхідний ученим, політикам, економістам;
образно-художній — дизайнерам, конструкторам, художникам, письменникам;
раціонально-образний — історикам, філософам, учителям; емоційно-почуттєвий —
режисерам, літераторам.
Щодо обдарованих учнів особливу увагу слід звернути на такі
моменти: повне задоволення запитів найпідготовленіших дітей у поглибленому
вивченні предметів на основі широкого ознайомлення їх із сучасною наукою;
створення умов для задоволення їх різнобічних пізнавальних інтересів і
водночас для розвитку здібностей, виявлених у певній галузі діяльності;
забезпечення можливостей для широкого вияву елементів творчості в навчальній і
позашкільній роботі; залучення їх до надання допомоги своїм однокласникам у
навчанні, в розвитку навчальних можливостей; запобігання розвитку в них
переоцінки своїх можливостей, лінощів через систематичну недовантаженість.
Форми роботи з цією категорією учнів — групові та індивідуальні заняття на уроках
і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації для них має
доповнюватися науковими відомостями, які вони можуть отримати в процесі
виконання додаткових завдань за той самий час, що й інші учні, але за рахунок
прискореного темпу обробки навчальної інформації. У методах навчання цих учнів
мають превалювати самостійна робота, частково-пошуковий і дослідницький підходи
до засвоєних знань, умінь та навичок. Контроль за їх навчанням спрямовується на
стимулювання поглибленого вивчення навчального матеріалу, його систематизацію,
класифікацію, перенесення знань у нові ситуації, виявлення і розвиток творчих
елементів у їх навчанні. Домашні завдання для таких учнів повинні бути
творчими.
Названі моменти в навчальних заняттях доповнюють системою
позакласної та позашкільної роботи (виконання учнем позанавчальних завдань,
відвідування занять гуртка або участь у масових тематичних заходах: вечорах,
оглядах-конкурсах художньої, технічної та інших видів творчості, зустрічі з
ученими та ін.). Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання
школярами різноманітних завдань, участь в олімпіадах. Важливо керувати
позакласним читанням учнів. Учителі мають налагоджувати контакти з позашкільними
установами, де займаються їх вихованці. Вивчаючи інтереси і нахили учнів, вони
допомагають їм обрати профіль позашкільних занять.
У роботі з цією категорією учнів не тільки створюють сприятливі
умови для їх розвитку на уроках і в позаурочній діяльності, а й психологічно
готують до наполегливої праці. Вони мають усвідомити, що розвинути здібності й
досягти успіху можуть лише ті, хто готовий подолати труднощі. Брак таланту
пояснюється не збідненою людською природою, а відсутністю сильних натур,
здатних виявити мужність, наполегливість, сувору дисципліну в самоосвіті —
самовихованні, в критичному самоосмисленні загальноприйнятих норм,
стереотипів, у захисті нового.
Розвиток обдарованих дітей гальмується через: відсутність
соціально-матеріальної бази, потрібної для вияву різнобічних талантів дітей,
їхньої творчості; формалізовану, механізовану та автоматизовану систему
навчання; поневолення дитячої обдарованості бездуховною масовою культурою;
відсутність психологічної допомоги дітям у подоланні комплексу
неповноцінності.
У вихованні цієї категорії дітей особлива відповідальність лягає
на сім'ю. Неправильний підхід до талановитих дітей у родинному колі, їх
обожнювання призводять до негативних наслідків. А. Макаренко у своїй «Книзі
для батьків» наводить цікавий приклад виховання єдиного сина в сім'ї Кетових.
Завдяки детально продуманій системі виховання Вітько швидко випередив
однолітків у навчанні. У п'ять років він правильно говорив російською і
німецькою мовами, в десять — почав знайомство з класичною літературою, у
дванадцять — читав в оригіналі Шекспіра, «перескочив» через десятий клас, а в
сімнадцять вступив на фізико-математичний факультет університету, вразивши
професорів своєю обдарованістю та ерудицією. Проте він сформувався як егоїст,
холодний цинік, байдужий до всього і до всіх. Головним для нього був він сам,
його успіхи й задоволення. Тому так бездушно відмовляється він принести з
аптеки ліки хворому батькові.
Педагоги і батьки повинні керуватися твердженням В. Сухомлинського
про те, що у природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної.
Закон України «Про освіту» передбачає, що для розвитку
здібностей, обдарувань і таланту створюються профільні класи (з поглибленим
вивченням окремих предметів або початкової допрофесійної підготовки),
спеціалізовані школи, гімназії, ліцеї, колегіуми, а також різні типи навчально-виховних
колективів, об'єднань. Найбільш обдарованим дітям держава надає підтримку і
заохочує (стипендії, направлення на навчання і стажування до провідних вітчизняних
і зарубіжних освітніх, культурних центрів).
Важлива роль у підтримці інтелектуально здібної дитини, здатної
до наукової творчості, належить Малій академії наук України. У 27 її
територіальних відділеннях навчається до ЗО тисяч учнів шкіл та профтехучилищ.
Працюють з ними учені з більш як 35 вищих закладів освіти та наукових установ
НАН України.
Немає коментарів:
Дописати коментар